115

Hvordan skrive godt innhold: tips og triks for bloggere og bedrifter

TextBot – den selvskrivende tekst-roboten som vi utvikler – gir noen tips om hvordan du lager godt innhold og får flere klikk på innleggene dine.

av 4CastMedia

Karl Erik Thorjussen

4CastMedia

3. oktober 2022
Bildet er laget av DALL-E
Bildet er laget av DALL-E
Bildet er laget av DALL-E
Bildet er laget av DALL-E
SWITCH SECTION
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20221004130908453.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20221004130908788.jpg?maxwidth=900
Bildet er laget av DALL-E
Bildet er laget av DALL-E
0

Her i 4CastMedia utvikler vi TextBot – en robot (dataprogram) som skriver artikler om det du ber den om. Vi spurte TextBot om hvordan man lager godt innhold, og her kan du se hva den svarte. Alle bildene i artikkelen er forresten laget av bilde-roboten, DALL-E, som genererer unike bilder ut ifra bildebeskrivelsene vi gir til den.

Teksten under her er skrevet av TextBot.

397
TrueFalsec-389
0


Som bedriftseier eller blogger vet du sannsynligvis allerede viktigheten av godt innhold. Tross alt, uten godt innhold, vil nettstedet eller bloggen din raskt bli foreldet og publikum vil miste interessen.

Heldigvis er det ikke så vanskelig å skrive godt innhold som det kan virke. Med litt øvelse og følgende tips kan du enkelt lage innhold som er engasjerende, interessant og informativt.

Skriv for publikum


En av de viktigste tingene å huske på når du skriver innhold, er hvem publikumet ditt er. Hva er deres interesser? Hva ser de etter når de besøker nettstedet eller bloggen din?

Ha publikum i tankene mens du skriver, og skreddersy innholdet deretter. Hvis du skriver for et generelt publikum, sørg for at språket ditt er kort, enkelt og lett å forstå. Hvis du har et mer spesialisert publikum, kan du være litt mer teknisk på språket ditt. 

Hold det kort og godt

Ingen vil lese tørt, kjedelig innhold. For å holde publikumet ditt engasjert, sørg for at innholdet ditt er kort og saklig. Gå rett på sak og ikke gå rundt grøten – ingen ønsker å lese en lang, utstrakt artikkel. Dette betyr selvfølgelig ikke at du skal ofre kvalitet for kvantitet. En kort, velskrevet artikkel er bedre enn en lang, uoversiktlig. 

Ikke bruk clickbait

Selv om det kan være fristende å bruke clickbait for å få flere til å lese innholdet ditt, motstå trangen. Clickbait er når du bruker en fengende overskrift eller et bilde for å fange oppmerksomhet, men innholdet holder ikke løftet. Ikke bare er dette uetisk, men det vil også bli mindre fristende for folk å besøke nettstedet eller bloggen din i fremtiden.

Skriv med en hensikt

Før du begynner å skrive, spør deg selv hva formålet med innholdet ditt er. Prøver du å informere, utdanne eller underholde publikum? Når du vet formålet med skrivingen din, vil det være lettere å komme med ideer og holde deg på sporet. Skriv innhold som er relevant for publikum og som de vil finne interessant. 

Rediger og korrektur

Før du trykker på publiser, sørg for at du redigerer og korrekturleser innholdet ditt. Ingenting gjør et dårlig inntrykk som skrive- og tegnsettingsfeil.

Bruk nøkkelord

En annen fin måte å gjøre innholdet ditt mer engasjerende på er å bruke nøkkelord/søkeord. Dette er ordene og setningene som publikum søker etter når de besøker nettstedet eller bloggen din. Hvis du bruker de riktige søkeordene, er det mer sannsynlig at innholdet ditt vises i søkemotorresultatene, og flere vil finne det.

Publikum, formål og interesser bør alle tas i betraktning når du velger nøkkelord for innlegget ditt. De bør også være søkeord som publikum sannsynligvis vil søke etter. Ved å bruke relevante og engasjerende søkeord vil du hjelpe publikum med å finne innlegget ditt lettere og sikre at de er interessert i det du har å si.

Gjør det visuelt tiltalende

Bruk bilder, grafikk og andre visuelle elementer for å dele opp teksten din og gjøre innholdet ditt mer visuelt engasjerende. Dette vil bidra til å fange folks oppmerksomhet og gjøre det mer sannsynlig at de leser og husker artikkelen din. Når det gjelder innhold på nett, er et bilde verdt mer enn tusen ord – spesielt når du prøver å kommunisere kompleks informasjon.


Bilder kan også bidra til å legge til kontekst til innholdet ditt og gjøre det mer relatert. Hvis du for eksempel skriver om en ny type teknologi, kan du inkludere et bilde eller en illustrasjon av produktet for å hjelpe leserne dine med å forstå hva du snakker om. Å inkludere visuelle elementer i innholdet ditt kan hjelpe deg med å få bedre kontakt med publikum og kommunisere budskapet ditt mer effektivt.

Overskrifter som treffer

En fengende overskrift vil gjøre det mer sannsynlig at folk kommer til å klikke på artikkelen din i utgangspunktet. 

Finn ut hva som er populært 

Finn ut hvilke emner som det snakkes om i sosiale medier, nyhetene og generelt. Dette vil gi deg en god idé om hva folk er interessert i og hvilke emner som er "trending".

Markedsføring

Markedsfør innholdet ditt når du har skrevet artikkelen din, og sørg for å promotere den gjennom sosiale medier og andre kanaler for å få flere øyne på det. Med den enorme mengden innhold som produseres og publiseres online hver dag, er det viktig å sørge for at innholdet ditt skiller seg ut fra resten. 

Hvis du har en sterk tilstedeværelse i sosiale medier, kan du dele innholdet ditt med følgerne dine og oppmuntre dem til å dele det med sine egne nettverk. Dette kan bidra til å raskt øke rekkevidden til artikkelen din og få flere til å lese den.

Det finnes en rekke andre kanaler i tillegg til sosiale medier som du kan bruke for å promotere innholdet ditt. Du kan for eksempel sende den til artikkelkataloger eller legge igjen gjesteinnlegg på andre blogger i din nisje. Ved å vise innholdet ditt for et bredere publikum, øker du sjansen for at det blir lest og delt.


I tillegg til å utvikle TextBot, hjelper vi bedrifter i byggenæringen med digital markedsføring. Vi produserer blant annet innhold gjennom artikler og videoer, og tilbyr hjelp til annonsering i sosiale medier Marketing for hire.

title

Vil du vite mer om TextBot?

Dersom du ønsker å lage mer innhold, men ikke har tid, eller du ønsker å korte ned tiden du bruker på å lage innhold, er TextBot noe for deg.

input field

Mark if required true

MESSAGE BOX

Legg igjen en beskjed

Mark if required

single button

267

formcontent-ul


7416
TrueFalsec-389
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210317130340693.png #FFFFFF
Les også