Innholdsmarkedsføring, eller Content marketing, handler om å ikke pushe et budskap på nye eller gamle kunder i målgruppa di, slik tradisjonell reklame gjør, men å lokke dem frivillig inn med godt innhold og deretter påvirke dem.
Innholdet må på en eller annen måte ha verdi for målgruppen din. Du kan for eksempel løse et problem, lære bort noe eller underholde. Finn ut hva dem vil ha, og gi dem det!
Dette er en markedsføringsstrategi som fokuserer på å skape og dele relevant innhold regelmessig – regelmessig er nøkkelen til suksess, kombinert med noen andre faktorer, som verdi og kvalitet. Innhold som treffer er verdifullt og engasjerer folk; holde på nåværende kunder og være målrettet mot et bredt, nytt publikum.
Fokus på kunden
Alle skikkelige, digitale markedsføringsstrategier har en plan for opprettelse av innhold. Uten innhold er det ingenting som får deg i kontakt med kundene dine. I disse dager hopper du ikke over å lage bra innhold hvis du ønsker å lykkes med markedsføringen av produktene eller tjenestene dine.
Økningen i popularitet for innholdsmarkedsføring er i stor grad takket være at det handler om kunden, og ikke om selve markedsføringen eller selskapet. Dette tiltrekker flere mennesker og får dem mer involvert. Denne strategiske tilnærmingen er lønnsom i det lange løp, men det krever at man har klare mål og en grundig strategi.
Finn ditt publikum
Du må gå utover enkel publikumsforskning, og lage detaljerte personas (en persona er en fiktiv personalisering av en typisk person din bedrift ønsker å nå ut til – og få som kunde). Slik lager du innhold som har verdi. Eksempelvis finne din nisje, eller skrive for folk innenfor én bransje.
Konsekvent innhold involverer flere mennesker, og merkevaren din blir sett på som en som skal respekteres. Innholdets stil, følelse og tone er viktig for å få kontakt / «Bond-e» med publikum – du må snakke samme språk som kundene dine.
Relevant innhold treffer publikum på et mer personlig nivå og påvirkes av deres interesser, ønsker og behov. Folk må vite at merkevaren din er pålitelig.
Verdifullt innhold bestemmes av kvaliteten på det du tilbyr. Du må gi publikum innhold som snakker til dem. De må føle at de lærte noe, eller føle seg mer oppfylt og underholdt etter å ha sett innholdet ditt. Gi dem det de vil ha!