Få en sterkere tilstedeværelse på Internett og oppnå bedre resultater med din innholdsmarkedsføringsstrategi ved å følge disse tipsene.
Forstå målgruppen
Det er avgjørende å skjønne hva målgruppen din ønsker seg. Derfor bør du undersøke og kjenne til deres behov, preferanser og smak.
Lag innhold som skiller seg ut fra konkurrentene og gir verdi til leseren – løs problemer, svar på spørsmål eller inspirer dem med nyttig informasjon. Tenk på hvor i kjøpsreisen leseren er og tilpass innholdet deretter.
Lag en overskrift som fanger lesernes oppmerksomhet og gir dem en grunn til å lese videre. Bruk bilder, videoer og grafikk for å gjøre leseropplevelsen bedre.
Vit hva du ønsker du å oppnå med artikkelen
Definer klare mål for hver artikkel – vil du øke bevisstheten, generere leads eller konvertere salg?
Oppmuntre leseren til å gjøre en ønsket handling, som å melde seg på et nyhetsbrev eller undersøke et produkt på nettsiden din. Du kan få leserne til å trykke på linker eller egne CTA-knapper som fører leseren dit du vil.
Sørg for at innholdet reflekterer merkevaren din i tone, stil og verdier. Støtt påstandene dine med pålitelige kilder og kildehenvisninger.
Strukturert format
Artikkelen din bør kommunisere et tydelig budskap eller ta med leseren på en spesifikk reise. Derfor er det viktig å ha en ryddig struktur i artikkelen – med mellomoverskrifter, avsnitt og punktlister for enkel lesing. Et avsnitt i en artikkel på Internett skal helst være på 3–5 linjer.
Sørg for at innholdet er optimalisert for mobilbrukere. Mer og mer leses på mobilen.
SEO-optimalisering
Bruk nøkkelord og relevante meta-data for å øke synligheten i søkemotorene, eksempelvis Google og DuckDuckGo, og tiltrekke organisk trafikk til nettsiden deres. Bruk analyseverktøy for å spore trafikken, og juster strategien basert på resultatene.
Responder
Svar på spørsmål og kommentarer fra leserne for å bygge forbindelser.
Husk å gjøre det enkelt for leseren å dele innholdet i sosiale medier ved å inkludere delingsknapper. Hold innholdet ditt oppdatert for å være relevant over tid.
Du kan få hjelp til dette
Hvis du synes at det virker vanskelig å lage gode artikler eller at det tar for mye tid, kan du alltids få hjelp fra en innholdsskribent i et mediehus, som 4CastMedia AS. Vi har mye erfaring med å lage artikler, og har hjulpet både små og store bedrifter med deres digitale markedsføring.
Dette koster jo litt, men da kan du gjøre det du er best til, og da blir det kanskje ikke så dyrt allikevel – totalt sett.