Gode overskrifter er alfa og omega for å vinne oppmerksomheten til leseren. Er du som de fleste andre, har du trolig lagt deg til én eller to måter å utforme overskriftene. Dermed oppnår du lite variasjon og overskriftene dine blir ikke så bra som de kunne ha vært.
Det finnes nemlig utrolig mange måter å utforme en overskrift på. La oss nevne noen eksempler:
- Lag den som en nyhet – eksempelvis «En ny sirkelsag med økt batterikapasitet og lavere vekt gjør hverdagen enklere»
- Slik/hvordan/derfor – som legger vekt på å gi en forklaring eller oppskrift innen et tema. Et eksempel på slike overskrifter kan være «Slik lister du langs gulvet», «Derfor bør du bruke en dykkertpistol» eller «Hvordan unngår du malingssøl fra spannet».
- Still et spørsmål – eksempelvis «Vil du unngå vann i kjelleren når høststormene setter inn?». Spørsmålsformen vekker ofte nysgjerrighet hos leseren, men husk at du også må kunne gi et godt svar når leseren faktisk klikker seg inn i artikkelen.
- Listicles – som vil si at du forteller leseren at artikkelen er strukturert som en liste med nyttige tips. Slik som «Fire måter å fjerne is fra trappen» eller «Tre tips til deg som skal kjøpe nye vinduer».
Gi en befaling eller still et spørsmål
Andre måter du kan vekke interesse og skape nysgjerrighet på, er ved å befale eller å oppfordre leseren, eller ved å velge en overskrift med en vinkling mot problem/løsning. En befaling eller oppfordring kan eksempelvis være å skrive «Få prosjektene ferdig før sommeren», og en problem/løsning betyr at du løfter frem et problem og serverer en løsning samtidig. Eksempelvis «Lei av slitte skruespor? Med våre nye bits er det ikke noe problem».
Husk også at fornøyde kunder er gull verdt. Har du uttalelser fra fornøyde kunder kan det være smart å bruke disse i en overskrift.
Tenk negativt!
Du kan også tiltrekke deg oppmerksomhet ved å velge et negativt utgangspunkt for overskriftene dine. Da vil overskriften fungere som en slags advarsel leseren bør få med seg. Eksempler på negative overskrifter kan være «Ikke gjør disse feilene når du etterisolerer», «Unngå de klassiske tabbene når du monterer kledning» eller «Før du går i gang med å bytte vinduer, må du sjekke om tiltaket er søknadspliktig».
Det finnes også enda flere muligheter, og vi kan blant annet nevne:
- Fortell en historie
- Bruk sammenlikninger
- Lek med ordspill
- La overskriften som en invitasjon
Ta skrivingen et steg videre med kunstig intelligens
Det er ikke bare overskrifter som kan være krevende å få til når du jobber med tekst. Mange ganger kan det være plagsomt vanskelig å komme i gang med selve skrivingen eller å finne temaer om hva du i det hele tatt skal skrive om.
Da kan du bruke ny teknologi for å få litt hjelp. I 4CastMedia har vi i flere år jobbet med en løsning kalt TextBot, som baserer seg på GPT-standarden fra Open AI. TextBot er gjort så enkelt at du ganske enkelt kan legge inn noen stikkord eller en setning, og i retur får du en tekst om det ønskede temaet.
Tekstene du får ut fra Textbot er ikke nødvendigvis ferdigskrevne, men de gir deg i det minste en veldig god start og mange momenter du kan justere og raffinere for å komme raskt i mål med en hel artikkel. På den måten bidrar TextBot både til at du finner nye temaer og til å gjøre skrivejobben mer effektiv.
Ta kontakt med 4CastMedia via kontaktskjemaet under eller ring 4CastMedia på 934 89 693 hvis du vil lære mer om Textbot.