En klassisk problemstilling for de fleste som driver med innholdsmarkedsføring, er hvorvidt innholdet skal legge vekt på bedriftsinterne temaer som produkter og tjenester eller tips, råd og inspirasjon.
En leverandør av hagestuer kan for eksempel velge at vi kun skal vektlegge fakta og tekniske egenskaper ved de ulike modellene de tilbyr. Eller de kan gå litt bredere til verks og legge vekt på gode opplevelser i hagen, innredningsmuligheter i hagestuen, hageplanlegging eller liknende Altså mer inspirerende innhold som vekker interessen for hagestuer på en mer indirekte måte.
Det finnes ingen fasit på hva som er riktig, og det finnes det mange eksempler på aktører som har suksess med begge tilnærminger. Det er imidlertid liten tvil om at artikler med kjernetematikk som produkter og egen bedrift ofte er lettere å komme i gang med enn de mer bredt anlagte artiklene. Samtidig er det ofte grenser for hvor mye innhold det er mulig å klemme ut av produktporteføljen, selvsagt litt avhengig av hvor mange produkter bedriften har.
Leseren er ikke interessert
En annen utfordring er at artikler om produkt og bedrift ofte blir kjedelig for leseren i lengden. Sagt på en annen måte – kundene er ikke veldig gira på å lese veldig mye om produktene dine. For å bruke den dyrebare tiden sin på å lese dine artikler, vil de gjerne ha en form for nytte i retur. Da må du bevege deg bort fra å dele produktfakta og spesifikasjoner og over på tips, råd og inspirasjon som gir leseren noe ekstra. Det er ikke alltid like lett ettersom det betyr at du må skrive innholdet ditt på en litt annen måte.
Teknologi gir deg muligheten til å lykkes
Da kan du bruke ny teknologi for å få litt hjelp. I 4CastMedia har vi i flere år jobbet med en løsning kalt TextBot, som baserer seg på GPT fra Open AI. TextBot er gjort så enkelt at du ganske enkelt kan legge inn noen stikkord eller en setning, og i retur får du en tekst om det ønskede temaet.
Tekstene du får ut fra Textbot er ikke nødvendigvis ferdigskrevne, men de gir deg i det minste en veldig god start og mange momenter du kan justere og raffinere for å komme raskt i mål med en hel artikkel. På den måten bidrar TextBot både til at du finner nye temaer og til å gjøre skrivejobben mer effektiv.
Ta kontakt med 4CastMedia via kontaktskjemaet under eller ring 4CastMedia på 934 89 693 hvis du vil lære mer om Textbot.