Det finnes en populær frase som markedsførere liker å bruke når de snakker om markedsføring. Noen ganger blir den referert til som «Content is King-frasen», og den ble gjort kjent av Bill Gates, grunnleggeren av Microsoft, som i flere tiår har vært på pallen for verdens rikeste menn.
Det var i januar 1996, i startgropa til Internett, at den amerikanske forretningsmagnaten og programvareutvikleren skrev et essay som han ga tittelen «Content is King».
… og han hadde rett.
Selv i dag, mer enn 25 år senere, har innhold stillingen som konge – måten å tjene mye penger på Internett. Alle skikkelige, digitale markedsføringsstrategier har en plan for opprettelse av innhold.
Innhold er konge – hvorfor det?
Uten innhold er det ingenting som får deg i kontakt med kundene dine. I disse dager hopper du ikke over å lage bra innhold hvis du ønsker å lykkes med markedsføringen av produktene eller tjenestene dine.
Økningen i popularitet for innholdsmarkedsføring er i stor grad takket være at det handler om kunden, og ikke om selve markedsføringen eller selskapet. Dette tiltrekker flere mennesker og får dem mer involvert.
Hva betyr innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring, eller Content marketing, er en populær og nyttig måte å få folk til å legge merke til merkevaren din.
Dette er en markedsføringsstrategi som fokuserer på å skape og dele relevant innhold regelmessig – regelmessig er nøkkelen til suksess, kombinert med noen andre faktorer, som verdi og kvalitet.
Innholdsmarkedsføring handler om å ikke pushe et budskap på nye eller gamle kunder i målgruppa di, slik tradisjonell reklame gjør, men å lokke dem frivillig inn med godt innhold og deretter påvirke dem.
Innholdet må på en eller annen måte ha verdi for målgruppen din. Du kan for eksempel løse et problem, lære bort noe eller underholde. Finn ut hva dem vil ha, og gi dem det!
Innhold som treffer er verdifullt og engasjerer folk; holde på nåværende kunder og være målrettet mot et bredt, nytt publikum.
Innhold er konge fordi denne strategiske tilnærmingen er lønnsom i det lange løp. Det krever at man har klare mål og en grundig strategi.
Du må gå utover enkel publikumsforskning, og lage detaljerte personas (en persona er en fiktiv personalisering av en typisk person din bedrift ønsker å nå ut til – og få som kunde). Slik lager du innhold som har verdi. Eksempelvis finne din nisje, eller skrive for folk innenfor én bransje.
Relevant innhold treffer publikum på et mer personlig nivå og påvirkes av deres interesser, ønsker og behov. Folk må vite at merkevaren din er pålitelig.
Verdifullt innhold bestemmes av kvaliteten på det du tilbyr. Du må gi publikum innhold som snakker til dem. De må føle at de lærte noe, eller føle seg mer oppfylt og underholdt etter å ha sett innholdet ditt.
Innhold bygger kundeforhold
Innhold av høy kvalitet hjelper til med å bygge merkevareomdømme og tillit, noe som fører til flere kunder. Godt innhold bidrar til å lokke inn nye kunder, samtidig som tidligere kunder blir fornøyde.
Kunder som stadig kommer tilbake, er det man ønsker. Returnerende kunder er også ypperlige for å øke merkevarelojaliteten og spre positive anmeldelser.
Det er viktig for et merke å ha kunder man kan stole på og stole på at de gjør det de skal. Når du gir dem innhold som de setter pris på, forbedres forholdet til deg. Du bygger da lojale merkevareforsvarere og oppmuntrer til salg.
Eksempler på type innhold som kan forbedre forholdet til kundene og sørge for at innholdet er konge:
- Steg for steg- og Slik gjør du det-guider
- Visuelt innhold som er informativt og salgsfremmende
- Merkesammenligning
- Underholdende blogger hvor man lærer noe
Dette vil få folk til å ta beslutninger om å kjøpe og få dem til å komme tilbake for mer. Rundt 68 % av folk på Internett er interessert i å lese om merkevarene de bruker og støtter.
Omtrent 20 % av tiden folk bruker på nettet, leser de noe. Når det gjelder å finne informasjon om merkevarer, finner omtrent 80 % av dem dette gjennom innholdet.
Når det er sagt, må du vise frem alt merket ditt har å tilby gjennom innholdet ditt, for å hanke inn disse kundene.
Gi publikum det de vil ha gjennom relevant innhold som får dem til å ønske å holde seg fast eller komme tilbake.
For å sikre at innholdet ditt er konge og tjener formålet, velger du emner som du vet vil interessere publikum og skape en forbindelse med dem. Ha fokus på deres interesser, ømme punkter og utfordringer.
Hvis publikum føler at du forstår dem, vil de gjerne støtte deg. Finn det spesielle med merkevaren som skiller seg ut blant konkurrentene.
Innhold forbedrer anerkjennelse av merkevaren
Ved å lage godt innhold kan du etablere merkevaren din som noe publikum kan beundre og stole på. I den fartsfylte verdenen vi lever i, betyr dette at ordet vil spre seg. Folk vil snakke, og merkevaren din blir da mer gjenkjennelig. Word of Mouth regnes som den beste og mest effektive reklamen.
Det er mulig å få publikum til å elske deg, og dette vil øke sjansene dine for å komme på førstesiden med Googles søkeresultater.
Tilpasset og unikt innhold
Å gi dem det samme, gamle innholdet som de kan få overalt, vil ikke tjene til din fordel. Gi dem unikt innhold, og de blir imponert. Derfor må du undersøke og forstå ditt publikum.
Aldri bruk automatiserte verktøy for å lage innhold. Dette er en billig snarvei som vil føre til tørt og kjedelig innhold.
Innhold som informerer og lærer bort noe
Leserne bør lære noe av innholdet ditt, men ikke om hva som helst om merkevaren din. Du må vise og fortelle dem hvorfor de kan stole på deg og hvorfor merkevaren din rett og slett er fantastisk.
Hvis det er noen spørsmål folk kan ha om merkevaren, tjenestene eller produktene dine, kan du svare på dem.
Men gjør det på en underholdende måte. Bruk denne muligheten til å overbevise publikum om å bli fans. La dem få vite hvorfor du er bedre enn konkurrentene dine uten å spille skittent.
Influencere/påvirkere
Det blir mer og mer vanlig å bruke influencere i innholdsmarkedsføring. Når du får hjelp fra populære påvirkere til å markedsføre innholdet ditt i sosiale medier, når du et mye bredere publikum.
Influencerne har vanligvis en hengiven og lojal tilhengerskare som ser opp til dem. Som et resultat, hvis de foreslår eller markedsfører et produkt eller en tjeneste, vil tilhengerne stole på det umiddelbart.
Merker/Brands bruker influencere for å få salg på forskjellige måter og har gjort det i årevis. Allerede før sosiale medier fantes ble offentlige personer og kjente ikoner brukt til å markedsføre produkter og tjenester for å øke salget. Blant annet har Britney Spears og Beyoncé vært sponset av Pepsi og blitt brukt til å påvirke kjøpelyst, men også til å gjøre merkevaren mer kul og hipp. Men dette er også mennesker som kan gjøre feil – Britney Spears mistet eksempelvis sponsorjobben med Pepsi etter hun ble fersket i å drikke fra en Coca-Cola-flaske.
En av de mest kjente influencerne fra gammelt av er julenissen. Hvor mange annonser har du ikke sett med denne trivelige fyren? Han er gudfaren til påvirkerne, og med ham ble det bevist at flott og originalt innhold er konge. Merkemaskoter har altså eksistert i mange år, og slike vil vi se i mange år fremover.
Påvirkere er en ypperlig måte for å introdusere merkevaren din til folk som ellers aldri ville hørt om den. Sørg for at influenceren er aktiv i din nisje, ellers er det ingen vits i partnerskapet.
Return On Investment (ROI) som du kan forvente av å bruke en influencer er faktisk høy. Å investere i denne markedsføringsstrategien lønner seg, og det koster ikke så mye som tradisjonell markedsføring ville gjort. Å spare penger er en del av begrunnelsen for hvorfor innhold er konge.
Omtrent 80 % av markedsførerne har funnet ut at influencer-markedsføring er en vellykket innsats, noe som er imponerende. Hvis man tilnærmer seg og utfører dette riktig, viser denne markedsføringsmetoden virkelig positive resultater.
Når du vurderer at med riktig planlegging kan du drive trafikk, salg og mye mer, vil du forstå hvorfor innhold er kongen i markedsføringsverdenen.
Kvalitetsinnhold er grunnlaget for en god innholdsmarkeds-føringsstrategi
Det er mange grunner til at du bør være fokusert når du lager innholdet ditt. Det er noe du rett og slett ikke kan forsømme – ellers vil markedsføringsstrategien din lide og ikke være så effektiv som den kunne vært.
Husk at innholdet er broen mellom deg og publikum. Innholdsmarkedsføring ville være ineffektiv hvis det ikke var noen sannhet i Bill Gates’ tro på at innhold er konge. Han innså at folk vil ha interessant og fengende innhold når det gjelder markedsføring (og alt annet på Internett) og ga verden en Heads-up.
Gates forsto folk, og visste hva de ville ha før de selv gjorde det. Gjennom årene, etter hvert som kravet om bedre innhold vokste, ble han bevist riktig. Det er nå et kjent faktum at innhold er konge, og hvilken viktig rolle det spiller for å gjøre en innholdsmarkedsføringsstrategi fantastisk.
Godt innhold gir konverteringer
Mange bedrifter er sikre på at deres økning i potensielle kunder er takket være innholdsmarkedsføring.
Kvalitetsinnhold bidrar til å tiltrekke riktig publikum til nettstedet ditt, engasjere dem og jobbe mot å få brukeren til å iverksette tiltak på siden. Hvis brukeren finner innholdet verdifullt, er det mer sannsynlig at de deler det.
Generelt får innholdsmarkedsføring 6 ganger flere konverteringer sammenlignet med andre digitale markedsføringsmetoder.
Hvordan få flere konverteringer?
Det anbefales at du har en klar og sterk oppfordring til handling. Dette forteller publikum nøyaktig hvordan de kan fullføre konverteringsprosessen – fra å være en potensiell kunde til en som kjøper.
1. Garantier
Du må vise potensielle kunder at du har tillit til dine egne produkter og/eller tjenester, og at også de kan ha det.
Ha en garanti for at de får pengene tilbake dersom de ikke fornøyd, uten at det blir stilt spørsmål om hvorfor – «No questions asked». Du vet jo at det du selger er bra, derfor kan du være trygg på at kundene dine ikke vil angre på å ha støttet deg.
En garanti vil føre til konverteringer fordi det er en redusert risiko å betale for det du tilbyr, noe som er spesielt viktig for folk som handler online.
2. Vis frem attester
Når du har en håndfull fornøyde kunder, kan du vise verden hvor glade de er. Potensielle kunder liker å se bevis på at de får verdi for pengene hos deg. Legg kundevurderinger til destinasjonssidene og e-postene dine.
La alle få vite at de kan stole på deg og ditt produkt eller din tjeneste.
3. Bruk de riktige ordene
Å bruke konkrete handlingsverb i innholdet ditt vil gjøre en større forskjell enn du forventer.
Bruk språk som får besøkende til å ta affære, men ikke vær påtrengende. Blinkende ord, som «Handle NÅ!» eller «Ikke vent», kan være irriterende. Men hvis du bruker ord som "ta ditt" eller "reserver ditt sete", skaper du en subtil følelse av at det haster.
At noe haster vil motivere potensielle eller eksisterende kunder til å handle raskere, og de blir ikke irritert av taktikken din. Innholdet er konge, men det gir deg ikke rett til å tvinge tjenesten eller produktene på folk.
4. Konverteringselementer
Du må sørge for at besøkende på nettsiden din har enkel tilgang til konverteringselementene dine. For best mulig resultat, er det viktig å ha disse over «bretten» – at de synes på siden uten at man må scrolle. Det besøkende ser umiddelbart når de kommer inn på nettsiden din, er viktig og vil påvirke opplevelsen.
5. Gode overskrifter
Overskriften er et av de viktigste elementene i innholdet ditt. Du må bruke nok tid til overskriftene og sørge for at de er så bra som mulig.
En god overskrift vil lokke inn flere besøkende, og flott innhold får dem til å bli.
Click bait derimot er ikke bra, folk klikker kanskje på linken, men ser at innholdet er dårlig og drar videre. For mye av den slags får siden deres til å virke useriøs.
6. Interessante videoer
Folk vil vite at det er mennesker bak et merke eller produkt. Interessante videoer er en effektiv måte for å vise frem deres menneskelige side.
Men ikke legg ut dumme eller morsomme videoer. Videoene du legger ut må ha verdi og menneskeliggjøre merkevaren din.
7. Gå i detalj
Du bør liste opp produktets eller tjenestens funksjoner, og gå i detalj om hvorfor folk trenger det.
Fortell nøyaktig hvorfor de besøkende skal stole på deg og bruke ditt produkt eller tjeneste. Vis årsakene til at de ikke skal støtte konkurrentene dine, men aldri nevn navnet til en konkurrent.
Innhold og SEO
Når det gjelder søkemotoroptimalisering (SEO) er innholdet virkelig konge. Du kan ikke optimalisere markedsføringsstrategiens søkemotorrangering uten å bruke riktig type innhold.
Når nettsiden(e) blir lagt merke til, vil de rangere høyere i søkeresultatene, noe som betyr at flere vil finne nettstedet ditt. Dette betyr forbedret merkevarebevissthet og et løft i salget – nok et bevis på at innhold er konge.
SEO bringer inn naturlig, organisk trafikk i motsetning til betalte strategier. Denne trafikken kan komme fra alle slags internettsøk, inkludert nyheter, bilder, videoer og søkeord. Organiske treff oppleves som mer seriøse enn de betalte plasseringene øverst, som det står «Annonse» over.
Uten innhold vil ikke engang siden deres bli rangert, men innholdet må være relevant, godt laget og ha høy kvalitet.
Googles algoritmer utvikler seg alltid og endres for å gi brukerne den beste opplevelsen. Så lenge innholdet ditt oppfyller kravene, vil det vises i søkeresultatene. Jo mer kvalitetsinnhold du har, jo mer vil Google like deg.
SEO-strategien din vil bidra til at innholdet ditt får beskjed, og innholdet ditt er den eneste måten hvor du kan bruke SEO på riktig måte. Det er en kombinasjon av to ting som skal gå hånd i hånd.
SEO-verdien på innholdet ditt vil avhenge av hvor informativt, engasjerende, verdifullt og nyttig innholdet er.
Du må alltid sørge for at det du lager og deler med verden er representativt for ditt merke. Det er dette verden ser når de finner innholdet ditt.
Hvis du stadig legger ut innlegg, vil innholdet ditt mye mer sannsynlig bli indeksert – omtrent 430 % mer sannsynlig sammenlignet med nettsteder som ikke publiserer noe.
Du må lage artikler og blogger, og til og med innhold på sosiale medier som bruker nøkkelord. Men du kan ikke bare fylle innholdet ditt med søkeordene du synes er mest relevante for målgruppen din. Du må gjøre det på en profesjonell og velskrevet måte. Du vil heller ikke spamme folk med SEO-innholdet ditt.
Innhold = sanntidsmarkedsføring
Dagene du må lage innhold på forhånd er for lengst borte. Det er nå mulig å bruke aktuelle hendelser for å øke verdien av markedsføringen. Når det er sagt, kan du fortsatt planlegge og oppnå fantastiske resultater.
Dersom du er usikker på hvordan du planlegger innholdet ditt fremover, kan du for eksempel bruke et verktøy som heter SocialPlanner.
Husk at ingenting på Internett er skrevet i stein. Du kan alltids oppdatere innholdet senere, noe som også hjelper litt på SEO-en.
Innholdsmarkedsføring er kostnadseffektivt
Ved å lage godt innhold har du en kostnadseffektiv måte å generere potensielle kunder på. Det er et stort behov for å få trafikk, spesielt for mindre og nyere bedrifter.
Med innholdsmarkedsføring får du jevn trafikk og nye potensielle kunder. Det koster heller ikke en formue.
Innholdsmarkedsføring kan koste opptil 62 % mindre enn tradisjonell markedsføring, ifølge Content Marketing Institute. Dette genererer også opptil 3 ganger flere potensielle kunder for hver brukte krone.
For å få maksimal avkastning på investeringen din, må du ha en strategi som er fokusert på målgruppen din – ikke merkevaren din. Du må tilby verdi, og lage innhold som utfyller de andre markedsføringsmetodene som du bruker.
Skill deg ut
Enhver innholdsmarkedsføringsstrategi vil ha et viktig mål: å skille seg ut fra mengden og konkurrentene. Godt innhold gjør dette ved å vise publikum hvorfor du er spesiell.
Når publikum leter etter en tjeneste eller et produkt, søker de etter en løsning på problemene sine eller måter å kunne tilfredsstille sine behov. Gjennom innholdet ditt, vil du løse dette problemet og tilby unike løsninger.
Tonen, språket og følelsen av innholdet ditt kommer sammen for å skape en personlighet for merkevaren din. Innholdsmarkedsføring vil hjelpe deg med å vise frem merkevarens spesielle stil, og dette er hva folk vil ha: personlighet og underholdning. Gi dem det de vil ha!
Det som etterlyses er en god og gjennomtenkt distribusjonsplan. Dette hjelper publikum å se det kreative og fantastiske innholdet ditt.
Uten riktig kontekst har innholdet ingen betydning, og ingen vil bry seg om å se på det. Det strider mot hele troen på at innhold er konge.
Innhold vs. kontekst
Innhold er alt du lager for å dele med publikum. Dette kan være blogger, videoer, produktforskning eller innlegg i sosiale medier.
Kontekst er omstendigheten publikum ser innholdet – innstillingen som gir det en mening. Du kan ha kontekst fra mange kilder, for eksempel året da organisasjonen startet eller tidspunktet på dagen.
Kontekst kan være nyansert og personlig så vel som omfattende. Nyheter, globale arrangementer og popkultur gir også nye sammenhenger for merkevarer og selskaper.
Du har ikke kontroll over publikumets unike situasjoner, men du har kontroll over konteksten innholdet ditt blir mottatt i. Denne kontrollen oppnås ved å fastslå omstendighetene der du deler innholdet ditt – enda en grunn til at innholdet er konge.
Identifiser hindringene som kundene dine møter og bruk informasjonen til å skape kontekst som er direkte målrettet mot dem.
Når du vet hva som motiverer dem til å kjøpe et produkt fra din bransje, vil du vite hvordan du kan overbevise dem om å kjøpe fra nettopp deg.
Personlig innhold
Den beste typen markedsføring vil alltid føles personlig, noe man får til med en god kombinasjon av innhold og kontekst.
Dette krever god planlegging og et godt øye – du må identifisere situasjoner og omstendigheter som vil hjelpe deg med å nå publikum på et personlig nivå. Dette handler mye om timing og kreativitet.
Du kan for eksempel ha en chatbot på siden som hjelper kundene å finne det de trenger. Dersom noen legger til noe i handlevognen, men forlater siden uten å betale, kan det være lurt å sende en e-post med en påminnelse. Du kan også bruke Retargeting-annonser i sosiale medier mot noen som har vært inne på siden deres.
Måtene du får ting til å føles mer personlig, vil bli påvirket av merkevaren din og hva du håper å oppnå.
Den mest personlige måten å henvende seg til andre er å bruke navnet på personen, men dette er vrient å få til når det er flere lesere, bruk derfor ord som du, deg, din og deres.
En god skribent vil være i stand til å ta ideene dine og forvandle dem til den typen innhold du trenger. Alternativt kan du få hjelp til dette av bedrifter som driver med nettopp dette, som 4CastMedia AS.
Nettstedet er din måte å introdusere deg for publikum. Du må sørge for at det folk ser er verdifullt og av høy kvalitet.
Digital markedsføring
Godt og verdifullt innhold er ryggraden som driver samhandling og engasjement – uten innhold ville ikke digital markedsføring eksistert.
Se for deg sosiale medier, eller Internett som helhet, uten innhold. Det kan ikke eksistere uten innhold. Det ville ikke vært noe å besøke fordi det ikke er noe å vise frem og dele.
Digital markedsføring er ikke et nytt konsept, men det har vokst siden markedsførere innså fordelene og effektiviteten med denne strategien. Fordi så mange mennesker bruker tid på nettet, må merkevaren og/eller tjenesten din være en del av det de møter, og den eneste måten å gjøre det på er å ha innhold som promoterer deg selv.
Vær interessant!
Det er mange nettsteder å velge mellom, derfor må siden deres være interessant for å få besøk – og for å få dem til å bli der og komme tilbake. «Konkurrenten er bare ett klikk unna»!
Du bør gi dem verdi på en interessant måte. Det er ikke nok å svare på spørsmål og løse problemer – mange kan gjøre det samme.
Det kan ta litt tid før du vet akkurat hva slags innhold du trenger å lage for å være interessant nok for publikum. Bruk tiden du trenger, og bruk publikumsundersøkelsen din til å lage interessant innhold som gjør at de kommer tilbake for mer.
Individuell behandling
Med bra innhold kan du vise kundene eller forbrukerne at de har betydning. Du kan også bruke innholdet til å samle informasjon om kundene dine, og dataene kan brukes for å få dem til å føle seg viktige. Informasjon, som navn, fødselsdatoer og produktpreferanser, bidrar til å oppnå individuell behandling. Send deretter personlige e-poster, gavekort, påminnelser og annet.
Du kan gjøre det ved å bruke sterke oppfordringer til handlinger, som å be besøkende om å fylle ut et bestillingsskjema, registrere seg for spesialtilbud eller kontakte deg for mer info. Når man ber besøkende på nettsiden om å gjøre en slik handling, kalles slike knapper og skjemaer for en CTA (call to action).
Det må se bra ut
Hvis du vil at publikum skal tenke på deg som en autoritet i bransjen din, må du få dem til å skjønne hvorfor. Gi publikum grunner til å se opp til deg.
Innholdet må være presentabelt:
- Ha god grammatikk, staving og tegnsetting.
- Bruk smart språk (den vittige typen), men unngå sjargong og altfor fancy ord. Du vil trekke publikum inn, ikke fremmedgjøre dem med ord de ikke kjenner.
- Benytt attraktive bilder, farger og temaer.
Hold trykket oppe
Hvis merkevaren din bare når ut til kunder en gang iblant, eller dere deler nyheter og innhold uregelmessig i sosiale medier, vil ikke publikum bli imponert. Men pass også på å ikke dele innhold for ofte, slik at publikummet ditt føler seg trakassert. Finn mellomtingen og hold et jevnt trykk. Husk også at kvalitet er viktigere enn kvantitet.
Respekter kundenes tid
Ingen liker å stå i kø, særlig online.
Vi lever i en moderne tid, og folk blir stadig mer uvillige til å vente. Kvaliteten på kundeservicen har forbedret seg betydelig gjennom årene, og online-interaksjoner har bidratt til dette.
Takket være sosiale medieplattformer og annen online-kommunikasjon kan kundeservicen være rask og hyggelig. Det samme gjelder motsatt vei, dersom publikum opplever dårlig service, kan de like raskt klage og legge igjen uheldige kommentarer.
Det gamle ordtaket, «det er ikke noe som heter dårlig publisitet», har aldri vært lenger fra sannheten. Et selskap eller merke som er kjent for dårlig kundeservice vil føle presset. Folk har mange muligheter i disse dager, og de vet det. Hvis du ikke kan gi god kundeservice, mister du publikums respekt og lojalitet.
Ha en strategi (eller to) på plass som omhandler kundeservice, og bruk innholdsstrategiene dine for å markedsføre dem. Vis publikum at de har betydning, og del gode attester.
Dersom du gir god kundeservice, kan du vise dette frem og forbedre omdømmet ditt. Å gjøre dette vil også hjelpe deg med å sikre at innholdet er konge og lokke til deg nye kunder.
Kreativt innhold er viktig
Hvis du vil lokke publikum, må du fange oppmerksomheten deres. Du vil selge produktet eller tjenesten din som en opplevelse, og for å gjøre det må du lage kreativt innhold. Dette, kombinert med god SEO, vil hjelpe deg med å gjøre det du har å tilby mer ønskelig. Innhold er konge, men bare når det gjøres riktig, og kreativitet er viktig.
En av de beste måtene å sørge for at innholdet ditt er kreativt, er å bruke grafisk design. Det er grunnlaget for et merkebilde som ikke vil falme bort i uklarhet.
De grafiske elementene i innholdet ditt, som skrifttype, overskrifter og logo, er viktige. Det er det dine potensielle kunder ser, og mennesker selges ofte på det de ser alene.
Merk deg at flott, grafisk design ikke bare er attraktivt, men også smart. Du må bruke riktige oppsett, farger og former for å skape et spesifikt utseende.
Bruk av stilige farger og delikate linjer er forbundet med eleganse og luksus. Levende og lyse farger med dristige former skaper en følelse av energi og dynamisk betydning.
Innhold er konge og videoer er kronjuvelene
Video er også en viktig faktor! Det ble anslått at innen 2021 vil videoer være ansvarlig for mer enn 80 % av trafikken på Internett. Hvis du vil bli lagt merke til, må du ha noe videoinnhold.
Video har den unike evnen til å kombinere elementer av alle de andre innholdstypene i ett lettfordøyelig format, med tekst, lyd, bilder og bevegelse.
I videoen under snakker Steve Jobs, grunnleggeren (sammen med Steve Wozniak) av Apple Inc. og en bitter konkurrent av Bill Gates i mange år, om hvordan innhold er konge (videoen er hentet fra YouTube).
Du bør imidlertid ikke bare ha annonser i videoform. Gi publikum litt underholdning og informasjon også. Vis dem hvordan produktet eller tjenesten din fungerer, eller hvordan merkevaren din er en del av fellesskapet.
«Gjør det selv»- og «hvordan»-videoer er et flott utgangspunkt.
Så …
Det anbefales at du lærer deg mye om kreativitet, ansetter fagpersoner eller får en medieaktør til å hjelpe deg.