115
Foto: Shutterstock
SWITCH SECTION

Blir skribenter og innholdsprodusenter overflødige?

Det tror ikke vi - men de som omfavner kunstig intelligens vil trolig blir morgendagens vinnere i contentlandskapet

For 4CastMedia

Erik Hornnes

Haakon Herregarden

Karl Erik Thorjussen

Pål Bjørlo

Tor Helge Mattland

4CastMedia

28. februar 2023
For 4CastMedia

Erik Hornnes

Haakon Herregarden

Karl Erik Thorjussen

Pål Bjørlo

Tor Helge Mattland

4CastMedia

28. februar 2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20230228123130811.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20230228123130811.jpg?maxwidth=900
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
0

Det finnes nesten ikke grenser for hva slags arbeid som kan utføres av datamaskiner og programvare, og med utviklingen av kunstig intelligens er det nå mulig å automatisere produksjon av tekst og artikler. Det har vi fått ettertrykkelig demonstrert av OpenAIs ChatGPT vinteren 2023.

Skal robotene ta over all innholdsproduksjon?

Når ChatGPT kan lage såpass gode tekster som den gjør, og dette faktisk bare er begynnelsen, er det fort gjort å lure på om hva slags jobb dagens innholdsprodusenter og skribenter skal gjøre i fremtiden. Det er jo unektelig vesentlig billigere og mye mer effektivt å la kunstig intelligens gjøre jobben.

Likevel har skribenter av kjøtt og blod en helt sentral plass i fremtidens AI-drevne innholdsproduksjon. For selv om teknologien kan gjøre mye, er menneskelig involvering helt sentralt for å produsere skikkelig god tekst.

Mangler stil og stemme

Hvis du har testet ChatGPT vil du for eksempel se at den lager tekster med et forholdsvis flatt og ensartet språk. Dette kan du til en viss grad påvirke ved å be den skrive teksten en gang til på en annen måte, men hva du får tilbake er ofte ganske tilfeldig og vil variere fra gang til gang.

En AI-løsning er med andre ord ikke i stand til å tenke stil og stemme, slik vi mennesker kan. Dette er helt avgjørende for bedrifter som skal nå ut til målgruppene sine. Dette krever menneskelig kommunikasjon og forståelse av hva bedriften eller kunden faktisk ønsker og behøver, og er ikke noe AI-teknologi kan håndtere per nå.

Et par andre ting AI-genererte artikler foreløpig ikke særlige gode på, er å leke med ord, gjøre sammenlikninger, bruke ordspill, analogier eller liknende. Dette er grep som ofte benyttes for å gjøre tekster lettleste, mer interessante og mer egnet til å fange leserens oppmerksomhet. Tilsvarende vil du også se at formatteringen og struktur på AI-artikler ofte er ganske lik. Det betyr at de kreative mulighetene som kan ligge i selve oppsettet og formateringen av teksten, ikke blir tatt i bruk.

Må kontrolleres og sjekkes

En annen grunn til at mennesker fremdeles vil være viktig, er at innholdet som blir produsert av en AI-løsning alltid må kontrolleres. Selv om det er lagt inn funksjoner som skal stoppe støtende formuleringer og liknende, er det umulig å være sikker på hva en løsning basert på kunstig intelligens faktisk kommer opp med. Dersom teksten ikke sjekkes nøye før publisering, er det fare for at den kan komme til å skade bedriftens omdømme. Det finnes dessuten mange eksempler på det ChatGPT skriver ikke alltid er helt riktig. Dette er det også svært viktig å sjekke.

Setter fart på innholdsproduksjonen

Til tross for begrensningene, byr AI-teknologien på store muligheter. Vår oppfatning er at de som omfavner kunstig intelligens og automatisering kommer til å bli morgendagens vinnere i content-landskapet.

Noe av det viktigste er at AI-teknologi gir muligheten til å effektivisere skriveprosessen. Alle som skriver en del, vet hvor vanskelig det kan være å komme i gang og å få de første setningene på plass. Med en AI-løsning i bunn blir dette vesentlig enklere. Har du et tema, tar det ikke lang tid før du sitter med en god mengde tekst å ta utgangspunkt i. Da er du plutselig kvitt skrivesperra.

Ettersom som du allerede sitter på mange relevante momenter fra start, sparer du også tid på research. Det er alltid en fordel, men er spesielt nyttig i tilfeller der du jobber med tematikk du ikke kjenner særlig godt til fra før av. Det gjelder ofte for skribenter som jobber for kunder i ulike bransjer.

Det betyr altså at du kan kutte ned på tiden du bruker i den innledende fasen av skrivearbeidet, og heller legge energien din i de delene av skriveprosessen som faktisk gir verdi for bedriften eller kundene dine.  Det er vel en fordel for alle?

Vil du komme i gang med kunstig intelligens og automatisering av tekstproduksjon i dag? Ta kontakt med 4CastMedia via kontaktskjemaet eller ring oss på 934 89 693 for å lære mer om mulighetene vi kan tilby gjennom AI-løsningen TextBot.

title

Vil du vite mer om TextBot?

TextBot hjelper deg å komme over skrivesperra og kan sette fart på innholdsproduksjonen - ta kontakt med oss i dag for å få vite mer! 

input field

Mark if required true

input field This field can be used for text as well as numerical input.

Mark if required

MESSAGE BOX

Legg igjen en beskjed

Mark if required

single button

267


4575
TrueFalsec-389
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210317130340693.png #FFFFFF
Les også